Программа дисциплины для направления/ специальности подготовки бакалавра/ магистра/ специалиста - polpoz.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
страница 1
Похожие работы
Название работы Кол-во страниц Размер
1. Область применения и нормативные ссылки 7 663.57kb.
Программа дисциплины для направления/ специальности подготовки бакалавра/... 1 109.37kb.
Программа дисциплины нис «Геометрия комплексных поверхностей» 1 72.89kb.
Программа дисциплины Спецкурс «Дополнительные главы теории чисел 1» 1 128.3kb.
Программа дисциплины «Информационное право» для направления 030900. 1 263.88kb.
Программа дисциплины Региональная экономика и управление для направления... 2 361.48kb.
Программа дисциплины Микроэкономика-3 для направления 080100. 1 130.75kb.
Программа дисциплины «философия» для специальности 040200. 62 «Социология»... 3 763.92kb.
2Цели освоения дисциплины 3 306kb.
Программа дисциплины «Научно-исследовательский семинар» для специальности... 1 144.97kb.
Программа дисциплины «Политика знания в XIX-XX вв.» для направления... 2 286.87kb.
Программа общеуниверситетского факультатива «Теория и практика социального... 1 185.21kb.
1. На доске выписаны n последовательных натуральных чисел 1 46.11kb.

Программа дисциплины для направления/ специальности подготовки бакалавра/ магистра/ - страница №1/1


Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»


Программа дисциплины для направления/ специальности подготовки бакалавра/ магистра/ специалиста



Правительство Российской Федерации
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего профессионального образования
"Национальный исследовательский университет
"Высшая школа экономики"

Факультет филологии



Программа дисциплины Американское политическое красноречие (American Political Rhetoric)
для направления 031300.68 «Журналистика» подготовки магистра

для магистерской программы «Менеджмент в СМИ»


Авторы программы:

Плисецкая А.Д., кандидат филологических наук, доцент факультета филологии НИУ ВШЭ, aplis555@gmail.com


Одобрена на заседании факультета филологии «___»____________ 2013г.

Декан факультета Е.Н. Пенская


Рекомендована секцией УМС «___»____________ 2013г.

Председатель


Утверждена УС факультета «___»_____________2013г.

Ученый секретарь ________________________

Москва, 2012

Настоящая программа не может быть использована другими подразделениями университета и другими вузами без разрешения кафедры-разработчика программы.

1 Область применения и нормативные ссылки (Scope of Use)


Настоящая программа учебной дисциплины устанавливает минимальные требования к знаниям и умениям студента и определяет содержание и виды учебных занятий и отчетности.

Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки 031300.68 «Журналистика», обучающихся по магистерской программе «Менеджмент в СМИ».

Программа разработана в соответствии с:

Образовательным стандартом НИУ ВШЭ по направлению подготовки 031300.68 «Журналистика» (уровень подготовки – магистр);

Образовательной программой «Менеджмент в СМИ» по направлению подготовки 031300.68 «Журналистика» (уровень подготовки – магистр).

Рабочим учебным планом университета по направлению подготовки 031300.68 «Журналистика» (уровень подготовки – магистр), Магистерской программы «Менеджмент в СМИ», утвержденным в 2012г.


The present program established minimum demands of students’ knowledge and skills and determines content of the course.

The present syllabus is aimed at department teaching this course, their teaching assistants, and students of the degree program 031300.68 ‘Journalism’, master’s program ‘Media Management’,

This syllabus meets the standards required by:

Standards of National Research University Higher School of Economics of Federal Masters’ Degree Program 031300.68 ‘Journalism’,

Master’s program ‘Media Management’of Federal Masters’ Degree Program 031300.68 ‘Journalism’

Curriculum of the master’s program ‘Media Management’as of 2012.


2Цели освоения дисциплины (Learning Objectives)


Целями освоения дисциплины Управление конфликтами являются:
- дать студентам исторический подход к современному президентскому красноречию в расширенном академическом контексте;
- ознакомить студентов с основами политической риторики в перспективе контент-анализа, дискурс-анализа и теории дебатов;
- на примере американского политического красноречия показать студентам взаимосвязь истории страны, ее политики и риторических стратегий ее лидеров;
- дать студентам представление о родах и видах красноречия и жанрах политического красноречия;
- привить навыки коммуникации, умение внятно и аргументированно выразить свою позицию, соотносясь с характером аудитории;
- сформировать у студентов способность к сотрудничеству, ведению дебатов, к толерантности; способность к социальной адаптации.

Learning objectives of the course are:


- to give students a historical approach to modern presidential rhetoric in the broader academic context;
- to introduce students the basics of political rhetoric within the frames of content analysis as well as discourse analysis and debates theory;
- to show through the case study of American political rhetoric the interconnection between the history of nation, its politics and rhetorical strategies of its leaders;
- to give students basic knowledge of various rhetoric types and genres within political rhetoric;
- to impart their communication skills, ability to reason and discuss, to clearly express their position, in relation to the nature of the audience;
- to enable students develop their ability to debate and cooperate in such issues as conflict resolution, tolerance and social adaptation.

3Компетенции обучающегося, формируемые в результате освоения дисциплины (Learning outcomes)


В результате освоения дисциплины студент должен:

Знать: о целях, задачах, функциях современного политического красноречия в контексте новейших лингвистических теорий, а также о роли президентской риторики в формировании национального самосознания;.


Уметь: анализировать публичную речь на английском языке; применяя риторические законы на практике, вести дебаты на английском языке; применяя правила теории аргументации, писать тексты общественно-политической тематики на английском языке
Иметь навыки (приобрести опыт): ведения групповой работы, управления группой в процессе выработки решений, социальных техник ведения дебатов, навык публичной речи, умения говорить убедительно, навыки «завоевания» аудитории, умения брать внимание аудитории, используя все риторические составляющие публичной речи (содержание, эмоция, этика).
В результате освоения дисциплины студент осваивает следующие компетенции:


Компетенция

Код по ФГОС/ НИУ

Дескрипторы – основные признаки освоения (показатели достижения результата)

Формы и методы обучения, способствующие формированию и развитию компетенции

Способен совершенствовать и развивать свой интеллектуальный и общекультурный уровень.


СК-1

Самостоятельно выводит определения понятий, владеет навыками отбора и усвоения новой литературы по специальности и в смежных областях, интерпретирует исследуемые явления в общекультурном, политическом, социальном контексте с учетом исторических и технологических изменений.

Самостоятельная работа с литературой, выполнение домашних заданий по составлению библиографии и реферированию литературы, дискуссии в классе, информационно-поисковая деятельность с применением баз данных и Интернета, написание эссе.

Способен свободно пользоваться русским и иностранным языками в том числе как средством делового общения.


ИК-1

Владеет иностранным языком не только в рамках общей лексики, но также в рамках профессиональной лексики своей специализации. Читает, слушает информацию, пишет, говорит, ведет дискуссии на иностранном (английском) языке, используя специальную терминологию

Участие в групповой работе, домашние задания.

Способен структурировать выступления, деловые предложения, тезисы дебатов, обладает навыками системного представления результатов исследований, собственных мыслей и

т.д.


СК-3

Умеет структурировать устные и письменные тексты в зависимости от жанра и целевой аудитории, выбирает те виды аргументов, которые применимы к конкретному выступлению, владеет приемами ведения дебатов, творчески применяет и интерпретирует новейший отечественный и зарубежный опыт при презентации собственных заданий

Работа в группе, дебаты, эссе, домашние задания.

Обладает коммуникативными компетенциями в области делового общения, публичной презентации, публичных выступлений, умеет вести дебаты, участвовать в научных и экспертных дискуссиях


ИК-4

Владеет основным инструментарием академической, деловой и общественно-политической риторики для ведения публичных выступлений

Работа в группе, дебаты, презентации, домашние задания

Способен ориентироваться в теориях и подходах к изучению медиа, научных школах

НИ-2

Применяет различные методы анализа к текстам американского политического дискурса

Презентации результатов домашнего задания и работы в группе, эссе.

Умеет применять методологические элементы научных работ для разработки проектов научных исследований в области массовых коммуникаций, а также для подготовки отраслевых и иных экспертных исследований


НИ-3

Дает определения изучаемым явлениям, интерпретирует их в контексте, распознает процессы и явления, демонстрирует умение выявлять причинно-следственные связи, обосновывает выбор целей и плана научных исследований или экспертной деятельности.


Работа в группе, эссе, домашние задания.

As a result of studying of discipline the student should

Know: goals, objectives, functions of modern political rhetoric in the context of the latest linguistic theories as well as the role of presidential rhetoric in forming national identity;

Be able to: analyze public speech in English, using rhetoric methods in practice, conduct debates in English using argumentation theory; write essays on politics in English;



Get skills for: group work, the group management in decision-making, conduct debates, speak publicly, convince the target audience; public speaking, the ability to speak clearly, the skills of "conquest" of the audience, the ability to take the audience's attention, the skills of rhetoric, using all elements of public speech (content, emotion , ethics).



Competence

Code

Descriptors (indicators for achieving the result)

Educative forms and methods aimed at generation and development of the competence

Able to improve and develop their intellectual and cultural level.

SК-1

Independently formulates definitions, has the skills of selection and assimilation of new literature in the specialty and in related fields, interprets the investigated phenomena in cultural, political, socio-dimensional context, given the historical and technological changes.

Independent work with literature, homework for compiling bibliographies and abstracting literature, class discussions, information and research activities with the use of databases and the Internet, essay writing.

Able to speak fluent Russian and English as a means of communication in professional purposes

IК-1

Able to speak English not only ion General, but also in professional purposes. Able to read, listen to information, write, speak, conduct discussions in English using special terminology.

Participation in group work, presentation, home work

Able to organize their speeches, professional offers, topics of debates, has skills of systematic presentation of the research results, their own ideas etc.

SК-3

Able to structure oral and written texts depending on genre and target audience, chooses the arguments compatible to a particular presentation, can conduct debates, creatively use and interpret the latest domestic and foreign experience when presenting their own tasks.

Group work, essay, homework.

Has communicative competencies in professional communication, public presentation, public speeches, able to conduct debates, participate in academic and expert discussions


IК-4

Able to use basic methodology of academic, professional and political rhetoric for public presentations.

Presentation of home works, debates, group works, essays.

Able to orient in theories and approaches to Media learning as well as in various scientific schools

NI-2

Applies various methods of text analysis and discourse analysis to American political discourse

Presentation of home works, group works, essays

Able to apply methodological elements of scientific papers for developing research projects in the area of Mass Communications as well as for preparing industry-based and other expert studies


NI-3

Provides definitions of the studied phenomenon, interprets them in a context, recognizes the processes and phenomena, demonstrates the ability to identify cause-and-effect relationship, justifies the choice of goals and plan of research or expert activities.


Group work, essay, homework.

4Место дисциплины в структуре образовательной программы НИУ (Place of the discipline in the Master program structure)

Настоящая дисциплина относится к циклу дисциплин по выбору, преподается на первом курсе магистерской программы «Менеджмент в СМИ».


Для освоения учебной дисциплины студенты должны владеть следующими знаниями и компетенциями:

- давать определения изучаемым понятиям и явлениям, воспроизводить и творчески интерпретировать прочитанную научную литературу, аргументированно дискутировать на заданную тему; представлять связи между политическими и лингвистическими явлениями; выявлять причинно-следственные связи между событиями; использовать научные и библиографические источники.


Основные положения дисциплины должны быть использованы в дальнейшем при подготовке и защите курсовой и диссертационной работ.
This course is an elective one, taught in the first year of master’s program ‘Media Management’.

The following knowledge and competences are needed to study the discipline:


Ability to define the related concepts and phenomena, identify and creatively interpret the required scientific literature, to discuss on a given topic using appropriate arguments, to provide the link between political and linguistic phenomena, identify causal relationships between events, use scientific and bibliographic sources.
Main competences developed through studying this discipline should be used in course and dissertation papers.

5Course Plan




Topic

Total hours

Contact hours

Independent students’ work

Lectures



Self-presentation; Introduction to the course. The definition of Rhetoric and its place in humanitarian disciplines. Genres of rhetoric. Stages of preparing a speech. The ancient rhetoric canon. New rhetoric.

10

4

3



Political rhetoric. History of American political rhetoric. Founding of American government. Philosophy of American nation. Manifest Destiny.

10

6

3



Basic features of American political rhetoric. Democrats and Republicans. System of values in American politics. American school of debates. American rhetoric versus European rhetoric. Political linguistics as a science (A.P. Chudinov) . Western and Russian school in political linguistics. American school of political rhetoric. Presidential rhetoric.

9

10

4



American presidential rhetoric: past and present. Founding Fathers, A. Lincoln, F.D. Roosevelt, M.L. King, J. Kennedy, R. Reagan, G. Bush senior, G. Bush, B. Obama

11

10

6



Political rhetoric and cognitive linguistics. Archetypes and metaphorical concepts in American political rhetoric. Tropes and figures of speech. Alliteration. Tricolon. Chiasmus. Anaphora, repetitions, allusions, rhetorical questions, periphrases.


11

6

6



Political manipulation and propaganda. Rhetoric and NLP. Manipulative tricks in politics and advertising.

9

4

2



Political rhetoric and intercultural communication. Ethnorhetoric. Types of professional cultures according to R. Lewis. Role of national and ethnic aspects of rhetoric in international communication and diplomacy. Body language. Technique of speech.


10

4

2

Total:

70

44

26



6Requirements and Grading


Type of grading

Type of work

1st year

Characteristics

1

2




Current

Essay

1




Short essay based on reading materials

Homework




1

Rhetorical analysis of a speech

Midterm

Presentation

1




Group power point oral presentation of rhetoric analysis

Debates




1

In-class debates on pressing issues


6.1Course Grade Criteria

Курс рассчитан на два модуля. Текущий контроль осуществляется в форме оценки домашних заданий, предусмотренных РУПом, участия в дебатах, эссе и итоговой презентации.

Домашние задания состоят из анализа речей американских политиков, а также из анализа предлагаемых кейсов. По усмотрению преподавателя и с учетом конкретных обстоятельств студенту может быть предоставлена возможность компенсировать оценку за не предоставленные в срок домашние задания, задержка исполнения которых не превышает двух недель с момента установленного для их сдачи срока.

Эссе выполняется дома, на основе прочитанных исследовательских материалов, в виде статьи на заданную тему. В эссе студент должен продемонстрировать хорошее знание языка, понимание проблемы и разные точки зрения на нее.

На занятиях студент должен продемонстрировать: знание теоретической литературы по теме занятия, хорошее усвоение прочитанной литературы из обязательного списка и знакомство хотя бы с некоторыми источниками из дополнительного списка; умение анализировать прочитанное и лекционный материал; способность обобщать и сопоставлять приведенные в лекциях и источниках аргументы, факты, точки зрения; ставить в современный российский и международный контекст полученную информацию; умение содержательно и корректно отвечать на вопросы преподавателя, умение вести дискуссию и политические дебаты.

Итоговый контроль проводится в форме зачета в конце второго модуля. При проставлении итоговой оценки суммируются работа студента на занятиях, оценка за дебаты и эссе, а также оценка за итоговую презентацию Power Point (риторический анализ речи американского президента).

Во время итогового контроля студент должен продемонстрировать, что он в полном объеме усвоил материал, предусмотренный программой курса, умеет анализировать и творчески осмыслять риторический текст, умеет сам порождать устные и письменные риторические произведения, а также проводить политические дебаты на английском языке.

Риторический анализ политического текста должен быть ясным, точным, полным, содержательным. Он должен касаться существа вопроса и отражать понимание студентом различных аспектов проблемы.


This is a two-module course. Current control is carried out in the form of assessment of assignments, as provided by Course Plan and evaluation of essays, homework, debates and presentation.

Home tasks consist of rhetorical analyses of speeches as well as case studies.

At the discretion of the lecturer and the particular circumstances, the student may be able to go for make-up, of the delay in the execution does not exceed two weeks.

Essay is prepared at home, on the basis of read research materials in the form of an article on the issue.

In the classroom the student must demonstrate: knowledge of the theoretical literature on the topic, good understanding of the assigned literature from the mandatory list and familiarity with at least some of the sources of the supplementary list, the ability to analyze read lecture materials, the ability to summarize and compare sources of arguments, facts, views; to use received information in Russian and international context, the ability to meaningfully and in well defined manner answer questions from the lecturer, the ability to lead the discussion and debates.

The final control is carried out in the second module. The final mark is cumulative and sums up students oral work in class, their homework, participation in debates and final Power Point presentation (analysis of American presidential speech).

During the final control a student must demonstrate that s/he has fully mastered the material, provided by the course, is able to analyze and creatively interpret the rhetorical text, able to generate oral and written rhetoric genres as well as conduct debates in English.

The student's analysis of political speech should be clear, accurate, complete and comprehensive. He must deal with the subject matter and reflect the student's understanding of various aspects of the problem.


7Course Description


Topic 1: Self-presentation; Introduction to the course. The definition of Rhetoric and its place in humanitarian disciplines. Genres of rhetoric. Stages of preparing a speech. The ancient rhetoric canon. New rhetoric. Gricean maxims.

Required readings:

Khazagerov G. Rhetoric. Rostov-na-Donu: Fenix, 2004.


Topic 2: Political rhetoric. History of American political rhetoric. Founding of American government. Philosophy of American nation. American politics and Puritan religion. Manifest Destiny, American Dream, Founding Fothers and other symbolic expressions forming national identity.
Required readings:

Beasley Vanessa B. You, the people. American National Identity in Presidential Rhetoric. 2004.


Topic 3: Basic features of American political rhetoric. Democrats and Republicans. System of values in American politics. American school of debates. American rhetoric versus European rhetoric. Political linguistics as a science (A.P. Chudinov) . Western and Russian school in political linguistics. American school of political rhetoric. Presidential rhetoric.

Required readings:

Foreign political linguistics. Chudinov (ed.) Moscow, 2008

Debate formats. Available at http://www.csun.edu/~dgw61315/debformats.html

Topic 4: American presidential rhetoric: past and present. Founding Fathers, A. Lincoln, T. Roosevelt, FDR, M.L. King, J. Kennedy, R. Reagan, G. Bush senior, B. Clinton, G. Bush, B. Obama
Required readings:

Beasley Vanessa B. You, the people. American National Identity in Presidential Rhetoric. 2004.

The Evolution of the Modern Rhetorical Presidency: A Critical Response. CHAD MURPHY

Presidential Studies Quarterly

Vol. 38, No. 2 (June 2008), pp. 300-307

Published by: Wiley

Article Stable URL: http://www.jstor.org/stable/41219674

Topic 5: Political rhetoric and cognitive linguistics. Archetypes and metaphorical concepts in American political rhetoric. Tropes and figures of speech. Alliteration. Tricolon. Chiasmus. Anaphora, repetitions, allusions, rhetorical questions, periphrases.

Required readings:

Anderson R.D., Jr. The Causal Power of Metaphor in Politics // www.sscnet.ucla.edu/polisci/faculty/anderson/MetaphorsCauses. htm - 2002a.

Anderson R.D., Jr. Metaphors of Dictatorship and Democracy: Change in the Russian Po-litical Lexicon and the Transformation of Russian Politics // http://www.sscnet.ucla.edu/polisci/faculty/ anderson/Metaphor13.htm - 2002b.

Chilton P. Analysing Political Discourse. London; New York, Routledge, 2003.

Lakoff G. et al. Don’t Think of an elephant! Know Your Values and Frame the Debate. New York, Chelsea Green Publishing, 2004.

Holmes. Obama: Oratory and Originality. Available at http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7735014.stm



Topic 6: Political manipulation and propaganda. Rhetoric and NLP. Manipulative tricks in politics and advertising..
Required readings:
Vakhtin N.B., Golovko E.V. Sociolinguistics and sociology of language. Spb, 2004

Kopnina G.A. Speech manipulating. Moscow, 2010.

Lakoff, Robin Tolmach. The Language War. Berkeley: University of California Press, 2000.
Topic 7 Political rhetoric and intercultural communication. Ethnorhetoric. Types of professional cultures according to R. Lewis. Role of national and ethnic aspects of rhetoric in international communication and diplomacy. Body language. Technique of speech.

Required readings:

Lewis R. When cultures collide: leading across cultures. London, 2006.


8Teaching Methods and Recommendations

The teacher’s goal is to help students develop an understanding of the role of rhetoric in shaping the modern presidency and national identity. The course has theoretical and practical parts. Both need technical support for Power Point presentations in class.

Lectures are combined with the discussion of reading assigned, followed by speech analysis or debates. During the lectures students are exposed to various trainings in the field of self-expressions and public speech, as well as in-class trainings in rhetorical analysis.
Students are also required to write an essay and make an oral presentation as well as participate in group debates on acute topics.

9Grading Estimation

9.1Provisional Topics for Current Control





  1. Rhetoric and its place in humanitarian raw of sciences. Modern rhetoric.

  2. History of political rhetoric.

  3. Ancient political orators: comparative analysis.

  4. Style versus discourse. Political discourse.

  5. Rules of successful communication. Gricean maxims..

  6. Orator and audience: basic characteristics.

  7. Religious discourse and its role in Soviet, Russian and American Rhetoric.

  8. Topoi and argumentation.

  9. Composition of oral presentation.

  10. Tropes and figures in political discourse. Political metaphor..

  11. Genres of political communication..

  12. American political rhetoric: past and present.

  13. Gettysberg Address by A. Lincoln.

  14. MLK rhetoric: religious and political strategies.

  15. АВК famous speeches.

  16. War rhetoric of American presidents.

  17. Barack Obama phenomenon

  18. The art of debate. Types of debates.

  19. Political debates. American political debates.

  20. Paralinguistic means of speaking. Body language. Cross-cultural rhetoric..

  21. Language and power. Totalitarian approach. Manipulating in political propaganda and advertising.



9.2Provisional Topics for Debates





  1. Is Coordinate Council of Opposition an effective structure?

  2. Professional ethics of a journalist; what are the limits of profession?

  3. The institution of family does not exist anymore.

  4. Abortion is death by law.

  5. Russia should develop its own way

  6. Russia needs ‘strong fist’

  7. Russia needs strong opposition.

  8. Death penalty should be returned in Russia.

  9. Corruption in Russia is invincible.

  10. Society should control Mass Media


9.3. Provisional Standards of Speech Analysis (Power Point Presentation)

Students will be evaluated on structure, creativity, research, clarity, and other standards as noted by jury of experts on the critique sheets. They should choose the famous presidential speech consulting with the teacher, read and understand it and research it on all levels (from vocabulary and grammar through tropes and figures to text, structure and discourse). The students should use several sources in their research. They will deliver a 15 to 20 minute presentation of the speech to the class. In their presentation they need to explain the historical placement of the speech, who the speaker is, and the rhetorical force of the speech (i.e., how did the speech work to attain some goal?; why is this speech considered one of the greatest speeches of the XX or XXI century?).




10The rule of forming cumulative grade


Cumulative grade for current work formula is:
Grading for course evaluation is performed on the 10-scaled system
The total grade for the current assessment is calculated as per the formula given below:

Онакопленная= k1* Отекущий + k2* Оауд + k3* Осам.работа

Where Отекущий is calculated as an average of all forms of current assesssment.

Отекущий = n1·Оэссе + n2·Одебаты+ n3·Одз ;

Diploma includes the resulting score on a subject matter that is formed by the following formula:



Орезульт = k1·Онакопл + k2·Оитоговая презентация


11Reading and Materials

11.1Textbooks and Readers (Базовый учебник)

Public Disputes: A Practical Guide to Handling Conflict and Reaching Agreements

Carpenter and W.J.D. Kennedy
Getting to YES: Negotiating Agreement Without Giving In

Roger Fisher and William L. Ury


11.2Required Reading (Основная литература)

Khazagerov G. Rhetoric. Rostov-na-Donu: Fenix, 2004.

Beasley Vanessa B. You, the people. American National Identity in Presidential Rhetoric. 2004.

Vakhtin N.B., Golovko E.V. Sociolinguistics and sociology of language. Spb, 2004

Kopnina G.A. Speech manipulating. Moscow, 2010.

Lakoff, Robin Tolmach. The Language War. Berkeley: University of California Press, 2000.

Anderson R.D., Jr. The Causal Power of Metaphor in Politics // www.sscnet.ucla.edu/polisci/faculty/anderson/MetaphorsCauses. htm - 2002a.

Anderson R.D., Jr. Metaphors of Dictatorship and Democracy: Change in the Russian Po-litical Lexicon and the Transformation of Russian Politics // http://www.sscnet.ucla.edu/polisci/faculty/ anderson/Metaphor13.htm - 2002b.

Chilton P. Analysing Political Discourse. London; New York, Routledge, 2003.

Lakoff G. et al. Don’t Think of an elephant! Know Your Values and Frame the Debate. New York, Chelsea Green Publishing, 2004.

Holmes. Obama: Oratory and Originality. Available at http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7735014.stm
Lewis R. When cultures collide: leading across cultures. London, 2006.

11.3Optional Reading (Дополнительная литература)


Fairclough, Norman (1995). Critical Discourse Analysis. Boston: Addison Wesley.

Lakoff G. Metaphor and War. 1991.

Vertessen D., Landtsheer Ch., de. Metaphorical Election Style? Patterns of Symbolic Language in Belgian Politics // www.essex.ac.uk /ecpr/events/jointsesions/paperarchive /granada/ws14/Vertessen.pdf - 2005.